Během tří dnů se žáci 2. stupně proměnili v průvodce, badatele a organizátory cestovatelského dobrodružství. Jejich hlavním cílem bylo představit mladším spolužákům z 1. stupně rozmanitost světa kolem nás. Ti (tj. mladší žáci) následně ve zbývajících dvou dnech projektového týdne společně se svými třídními učiteli tematicky navázali a pokračovali ve zpracování vlastních projektů.
Tvorba projektů a příprava programu
První dva dny patřily přípravám a zjišťování informací. Každá skupina žáků si zvolila jednu zemi světa, kterou chtěla ostatním přiblížit. V dílčích týmech pak vznikaly nápadité projekty – od prezentací, plakátů a map až po hudební vystoupení, sportovní ukázky či ochutnávky tradičních jídel. Žáci se seznamovali s kulturou, tradicemi, zajímavostmi, přírodou i historií jednotlivých států a hledali způsoby, jak tyto informace co nejzajímavěji zprostředkovat mladším spolužákům.
Den plný objevování
Třetí den se škola proměnila v barevnou mapu světa, po které se mohli žáci 1. stupně vydat na dobrodružnou cestu.
Po jednotlivých třídách a stanovištích mohli žáci 1. stupně „cestovat“ z jedné země do druhé a výběr byl opravdu rozmanitý: Japonsko, Island, Brazílie, Egypt, Francie, Keňa, Španělsko a mnoho dalších. Na každém stanovišti je čekal program připravený staršími spolužáky: kvízy a soutěže, rozmanité praktické úkoly - rybaření a ukázka výbuchu sopky na Islandu, házení rajčat ve Španělsku; rukodělné dílny - výroba španělských klobouků, japonských čelenek nebo ukázka typických jídel: švédských koláčků Kanelbullar, peruánských salátů nebo preclíků z Německa.
Nezapomnělo se ani na čaj o páté s tradičními britskými biscuits. Děti se naučily tanec Hula typický pro Havaj nebo se za rytmu samby účastnily brazilského karnevalového průvodu v barevných maskách. Kromě toho si žáci vyzkoušeli různé sportovní disciplíny např. zápas Judo v Japonsku, kroket ve Velké Británii. Mimo to se na každém stanovišti dozvěděli zajímavosti o tamní přírodě, kultuře či historii a nasáli atmosféru různých koutů světa.
Celý den probíhal ve velmi příjemné a přátelské atmosféře. Starší žáci si vyzkoušeli roli učitelů a organizátorů, mladší zase objevovali svět kolem sebe zábavnou a poutavou formou.
Prvostupňové pokračování
U mladších žáků měl program připravený jejich staršími spolužáky velký ohlas a ti pak mohli v dalších dnech získané informaci a zážitky využít. Ve čtvrtek a pátek se do cestovatelského dobrodružství zapojili i třídní učitelé 1. stupně, kteří pro svou třídu připravili bohatý a pestrý program zaměřený na vybrané státy světa. Žáci se prostřednictvím her, tvořivých činností a zážitkového učení dozvěděli mnoho zajímavostí o životě, kultuře i tradicích jednotlivých zemí. Zpívalo se, tančilo se, vyrábělo i kreslilo.
Na projektové dny navázala také školní družina. Děti si vyrobily vlastní cestovní pasy, do kterých sbíraly razítka za splněné úkoly a disciplíny. Díky tomu mohly „procestovat“ různé světadíly a stát se skutečnými malými cestovateli.
Svůj podíl na „světovém“ týdnu měla i školní jídelna, která po celý týden vařila tematicky kuchyně vybraných regionů. Žáci tak mohli ochutnat pokrmy inspirované Francií, Mexikem, Itálií nebo mohli přímo na svém talíři objevovat chutě Asie.
Závěr
Celý týden se nesl v duchu poznávání, objevování a vzájemné spolupráce. Projektové dny na téma „Cesta kolem světa“ se staly krásnou ukázkou toho, že učení může být hravé, tvůrčí a pro všechny inspirující a že lze procestovat celý svět bez opuštění školní lavice, jen s otevřenou myslí a chutí objevovat.































