Nahoru

ZŠ Pražačka

ŠKOLA OTEVŘENÝCH MOŽNOSTÍ

DigiTechLab: Inženýři z 21. století v akci

Na základě zkušeností z výuky v HW Labu vznikl projekt DigiTechLab, který v sobě spojuje práci s technologiemi, týmovou spolupráci a kreativní řešení problémů. Jeho vrcholem byl projektový den, během něhož se žáci sedmého ročníku proměnili v opravdové inženýry a inženýrky.

Tato proměna nebyla jen symbolická. Hned na začátku projektu zazněla slavnostní inženýrská přísaha, kterou se každý člen týmu zavázal pracovat odpovědně, tvořivě a jako součást týmu. Právě tento okamžik vtáhl všechny do děje a dal projektu vážnost i náboj.

Každé družstvo se pustilo do práce na jiném prototypuAgrobot, Věžový jeřáb a Třídička odpadů. Všechny prototypy spojovalo ekologické téma a společný cíl: přesvědčit šéfa firmy, aby právě jejich návrh byl vybrán pro sériovou výrobu.

Týmy měly za úkol postavit funkční LEGO prototyp podle technické dokumentace, naprogramovat základní funkce, a poté konstrukci i software dále vylepšit. Vše bylo doprovázeno dokumentací, týmovým plánováním a sdílením nápadů.

DigiTechLab: Inženýři z 21. století v akci 

Součástí dne byla také výzva, která přinesla prvek překvapení a soutěživosti. Zástupci týmů losovali zadání – stejná pro všechny, ale zabalena jako tajná mise. Týmy mohly zvolit jednu ze tří cest: najít hotový návod a použít ho, návod upravit a vylepšit, nebo vytvořit zcela nový model. Tento přístup navazoval na předchozí zkušenosti s 3D tiskem a posílil jejich schopnost volit efektivní řešení.

Žáci tak navrhli například korbu na přívěs pro Agrobota, značky plodin, kontejnery pro třídění odpadu a další chytrá vylepšení. Mnohé týmy dokázaly výzvu využít k tomu, aby jejich model působil komplexněji, funkčněji – a hlavně s osobním vkladem.

DigiTechLab: Inženýři z 21. století v akci

Den zakončila prezentace před „šéfem firmy“, kde měl každý člen týmu svou roli. Hodnotila se nejen kvalita řešení, ale i jasnost argumentace, týmová spolupráce a schopnost obhájit vlastní rozhodnutí. Všichni žáci obstáli se ctí – jejich zápal a nasazení bylo inspirující.

Projektový den byl teprve začátkem. V následujících týdnech žáci postupně dopracují myšlenkovou mapu, doplní projekt o 3D modely v prostředí Google Webů, připraví prezentaci a celý projekt zreflektují. Každý krok má své místo – a smysl: propojuje dovednosti, které žáci získali, a ukazuje jim cestu od nápadu k promyšlenému řešení.

A co je nejdůležitější – žáci byli úžasní. Vidět, jak vznikají funkční prototypy a další návrhy s využitím vyšší verze LEGO, byl skutečný dar. Držíme všem palce, protože právě takto vznikají osobnosti, které se v životě určitě neztratí.

Mgr. Josef Meszáros

Partneři

close
Tato webová stránka používá cookies
Tato webová stránka používá nezbytné technické cookies pro zajištění správné funkcionality webu. Dále může web používat cookies pro analýzu pohybu uživatelů na webu a pro reklamní účely.
Pokud tomu tak je, naleznete v nastavení níže.
Nastavení cookies
Tyto webové stránky využívají cookies pro zajištění správné funkcionality webu, pro analýzu pohybu uživatelů na webu a pro reklamní účely. Zde můžete přijmout či odmítnout některé druhy cookies, které nejsou nezbytné pro základní funkcionalitu webu. Svůj souhlas můžete kdykoliv v budoucnu odebrat či znovu udělit.
Základní technické cookies
Tyto cookies jsou nutné pro základní funkcionalitu webu. Patří sem například přihlašování uživatelů, nebo uložení informací o souhlasu s ostatními cookies.
Analytické cookies
Analytické cookies ANONYMNĚ ukládají data o pohybu na stránkách, stráveném času u jednotlivých stránek apod.
Marketingové cookies
Marketingové cookies sledují návštívené stránky uživatele a jsou využívané k cílené reklamě u služeb jako je např. Facebook, Seznam nebo Google.